Fagyos, de napsütéses időre lehet számítani a szombati Omloop Het Nieuwsbladon. Az időjárás amúgy kegyes a versenyhez, hét évtizedes történetében – noha februári eseményről beszélünk – mindössze háromszor maradt el rossz időjárási körülmények miatt.
Az első Omloopot 1945-ben rendezték ( egészen pontosan 1945 március 25-én, csupán másfél hónappal azután, hogy a britek felszabadították Gentet, a verseny kiöltőjének, Jerome Stevensnek egyébként engedélyt kellett kérnie a hadseregtől, hogy használhassák ugyanazokat az utakat, melyeken a katonai járművel közlekedtek, az engedélyt pedig csupán a verseny rajtja előtt néhány órával kapta meg), akkor még Omloop Het Volk néven, tulajdonképpen ellenversenyként. A Ronde van Vlaanderen ugyanis kompromittálódott a háború alatt, mivel a megszállók nem egyszerűen csak engedélyezték a megrendezését, de egyedülálló módon kifejezetten segítettek is a verseny lebonyolításában. A sors iróniája, hogy az Omloop Het Nieuwsblad ma annak a lapnak a nevét viseli a két sajtorgánum pár évvel ezelőtti összeolvadása révén, mely egykoron a Ronde fő támogatója volt.
A két versenyt nem csupán történelmi okokból érdemes együtt emlegetni, hanem mert a verseny jellege is sok hasonlóságot mutat. Az Omloopon ugyanúgy vannak rövid, de meredek emelkedők, ugyanúgy kockaköves szakaszokon vezet helyenként az út, nem véletlenül persze, hiszen nagyjából ugyanazon a környéken zajlik, és gyakorlatilag azonosan a két esemény taktikai szempontból fontos helyszínei.
Legfőképpen a Muur-Kapelmuur, amellyel a cél előtt 16 kilométerrel kell majd megküzdenie a résztvevőknek, ideális pillanat tehát ahhoz, hogy akár egyetlen egy versenyző vagy egy kisebb csoport el tudjon szakadni a mezőnytől.
Az első Omloopot 1945-ben rendezték ( egészen pontosan 1945 március 25-én, csupán másfél hónappal azután, hogy a britek felszabadították Gentet, a verseny kiöltőjének, Jerome Stevensnek egyébként engedélyt kellett kérnie a hadseregtől, hogy használhassák ugyanazokat az utakat, melyeken a katonai járművel közlekedtek, az engedélyt pedig csupán a verseny rajtja előtt néhány órával kapta meg), akkor még Omloop Het Volk néven, tulajdonképpen ellenversenyként. A Ronde van Vlaanderen ugyanis kompromittálódott a háború alatt, mivel a megszállók nem egyszerűen csak engedélyezték a megrendezését, de egyedülálló módon kifejezetten segítettek is a verseny lebonyolításában. A sors iróniája, hogy az Omloop Het Nieuwsblad ma annak a lapnak a nevét viseli a két sajtorgánum pár évvel ezelőtti összeolvadása révén, mely egykoron a Ronde fő támogatója volt.
A két versenyt nem csupán történelmi okokból érdemes együtt emlegetni, hanem mert a verseny jellege is sok hasonlóságot mutat. Az Omloopon ugyanúgy vannak rövid, de meredek emelkedők, ugyanúgy kockaköves szakaszokon vezet helyenként az út, nem véletlenül persze, hiszen nagyjából ugyanazon a környéken zajlik, és gyakorlatilag azonosan a két esemény taktikai szempontból fontos helyszínei.
Legfőképpen a Muur-Kapelmuur, amellyel a cél előtt 16 kilométerrel kell majd megküzdenie a résztvevőknek, ideális pillanat tehát ahhoz, hogy akár egyetlen egy versenyző vagy egy kisebb csoport el tudjon szakadni a mezőnytől.
Muur-Kapelmur |
A legendás kockaköves emelkedő szerepeltetése a programban nem az egyetlen idei (de kétségtelenül a legfontosabb) változtatás a verseny lebonyolításában. A hagyományosan Gentből induló és Gentbe visszatérő egynapos célállomása idén Ninove lesz majd (azaz a város, amely a Ronde célállomása volt 2011-ig).
A verseny utolsó emelkedője egyébként nem a Muur, hanem a Bosberg lesz, ez is az újítás része.
Emelkedők listája:
1 Leberg (1) 64,1/132,1 950 m à 4,2%, max. 13,8%
2 Den Ast 97,8/ 98,4 450 m
3 Katteberg 105,9/ 90,3
4 Leberg (2) 118,3/ 77,9 950 m à 4,2%, max. 13,8%
5 Kokkerelle 131,4/ 64,8 1200 m
6 Wolvenberg 134,5/ 61,7 645 m à 7,9%, max. 17,3%
7 Molenberg 143,5/ 52,7 463 m à 7,0%, max. 14,2%, 300 m (macskakő)
8 Leberg (3) 154,4/ 41,8 950 m à 4,2%, max. 13,8%
9 Berendries 158,5/ 37,7 940 m à 7,0%, max. 12,3%
10 Valkenberg 163,8/ 32,4 540 m à 8,1%, max. 12,8%
11 Tenbosse 170,1/ 26,1 450 m à 6,9%, max. 8,7%
12 Muur - Kapelmuur 180,4/ 15,8 475 m à 9,3%, max. 19,8%, 475 m (macskakő)
13 Bosberg 184,3/ 11,9 980 m à 5,8%, max. 11,0%, 400 m (macskakő)
Esélyesek:
Greg van Avermaet (BMC)
2016 és 2017 győztese, aki véghezviheti azt, amit ezen a versenyen még senkinek nem sikerült: sorozatban egymás után nyerni háromszor. Van Avermaet magabiztosan kezdte az évet, a Tour of Omanon volt átmenetileg összetett első is, de természetesen az igazi versenyszezon most kezdődik számára.
Előnyt jelenthet, hogy elmondása szerint egy időben, még fiatalabb korában ez az útszakasz volt a napi edzésrutinjának a része, ugyanakkor élesben nem volt alkalma kipróbálni, hiszen 2011 előtt még segítői feladatokkal volt megbízva, nem ő köré építettek csapatot.
Most ő a főnöka csapatban, és az abszolút favorit a versenyen, bár úgy gondolja, hogy Peter Sagan (Bora-hansgorhe) távollétében nehezebb feladata lesz. Sagan kezdeményezőkészsége hasznosnak bizonyult már jó néhányszor Van Avermaet számára is, most azonban gyakorlatilag "egy mind ellen, mindenki egy ellen" szituáció van, ahol ő a fő legyőzendő rivális.
Philippe Gilbert (Quick Step Floors)
Ő is kétszeres győztes, bár az meglehetősen régen volt 2006-ban és 2008-ban. Gilbert azonban az elmúlt néhány évben új fénykorát éli, a jó döntés volt anno a Quick Stepért elhagynia a BMC-t.
Gilbert egyébként a Molenbergre esküszik, azaz szerinte a verseny ezen a nagyon keskeny emelkedőn dőlhet el: aki itt nem figyel és akár csak 10 méter hátrányba kerül riválisaival szemben, búcsút mondhat az esélyeinek.
Tim Wellens (Lotto-Soudal)
Wellens újonc a versenyen, de ő mindig a szezonja legelején a legsikeresebb, most is túl van már egy mallorcai egynapos győzelmen és egy összetett elsőségen a Vuelta a Andalucián.
Továbbá:
Jürgen Roelandts (BMC) Dylan Van Baarle (Team Sky), Sep Vanmarcke (Team EF), Niki Terpstra és Fernando Gaviria (Quick Step Floors), Matteo Trentin (Mitchelton-Scott), Oliver Naesen (Ag2r), Jasper Stuyven (Trek-Segafredo), Tijs Bennot (Lotto-Soudal)
Nagy hiányzó:
Peter Sagan (Bora-hansgrohe), aki idén a korábbi évekhez képest kevesebb egynapos versenyen kíván rajthoz állni, s többek között több időt tölteni a családjával.
A verseny 11:35-kor rajtol, várható beérkezés negyed öt és háromnegyed öt között.
Kapcsolódó:
Omloop Het Nieuwsblad 2018 - útvonal
Omloop Het Nieuwsblad 2018 - rajtlista
A verseny utolsó emelkedője egyébként nem a Muur, hanem a Bosberg lesz, ez is az újítás része.
Bosberg |
Emelkedők listája:
1 Leberg (1) 64,1/132,1 950 m à 4,2%, max. 13,8%
2 Den Ast 97,8/ 98,4 450 m
3 Katteberg 105,9/ 90,3
4 Leberg (2) 118,3/ 77,9 950 m à 4,2%, max. 13,8%
5 Kokkerelle 131,4/ 64,8 1200 m
6 Wolvenberg 134,5/ 61,7 645 m à 7,9%, max. 17,3%
7 Molenberg 143,5/ 52,7 463 m à 7,0%, max. 14,2%, 300 m (macskakő)
8 Leberg (3) 154,4/ 41,8 950 m à 4,2%, max. 13,8%
9 Berendries 158,5/ 37,7 940 m à 7,0%, max. 12,3%
10 Valkenberg 163,8/ 32,4 540 m à 8,1%, max. 12,8%
11 Tenbosse 170,1/ 26,1 450 m à 6,9%, max. 8,7%
12 Muur - Kapelmuur 180,4/ 15,8 475 m à 9,3%, max. 19,8%, 475 m (macskakő)
13 Bosberg 184,3/ 11,9 980 m à 5,8%, max. 11,0%, 400 m (macskakő)
Esélyesek:
Greg van Avermaet (BMC)
2016 és 2017 győztese, aki véghezviheti azt, amit ezen a versenyen még senkinek nem sikerült: sorozatban egymás után nyerni háromszor. Van Avermaet magabiztosan kezdte az évet, a Tour of Omanon volt átmenetileg összetett első is, de természetesen az igazi versenyszezon most kezdődik számára.
Előnyt jelenthet, hogy elmondása szerint egy időben, még fiatalabb korában ez az útszakasz volt a napi edzésrutinjának a része, ugyanakkor élesben nem volt alkalma kipróbálni, hiszen 2011 előtt még segítői feladatokkal volt megbízva, nem ő köré építettek csapatot.
Most ő a főnöka csapatban, és az abszolút favorit a versenyen, bár úgy gondolja, hogy Peter Sagan (Bora-hansgorhe) távollétében nehezebb feladata lesz. Sagan kezdeményezőkészsége hasznosnak bizonyult már jó néhányszor Van Avermaet számára is, most azonban gyakorlatilag "egy mind ellen, mindenki egy ellen" szituáció van, ahol ő a fő legyőzendő rivális.
Philippe Gilbert (Quick Step Floors)
Ő is kétszeres győztes, bár az meglehetősen régen volt 2006-ban és 2008-ban. Gilbert azonban az elmúlt néhány évben új fénykorát éli, a jó döntés volt anno a Quick Stepért elhagynia a BMC-t.
Gilbert egyébként a Molenbergre esküszik, azaz szerinte a verseny ezen a nagyon keskeny emelkedőn dőlhet el: aki itt nem figyel és akár csak 10 méter hátrányba kerül riválisaival szemben, búcsút mondhat az esélyeinek.
Molenberg |
Tim Wellens (Lotto-Soudal)
Wellens újonc a versenyen, de ő mindig a szezonja legelején a legsikeresebb, most is túl van már egy mallorcai egynapos győzelmen és egy összetett elsőségen a Vuelta a Andalucián.
Továbbá:
Jürgen Roelandts (BMC) Dylan Van Baarle (Team Sky), Sep Vanmarcke (Team EF), Niki Terpstra és Fernando Gaviria (Quick Step Floors), Matteo Trentin (Mitchelton-Scott), Oliver Naesen (Ag2r), Jasper Stuyven (Trek-Segafredo), Tijs Bennot (Lotto-Soudal)
Nagy hiányzó:
Peter Sagan (Bora-hansgrohe), aki idén a korábbi évekhez képest kevesebb egynapos versenyen kíván rajthoz állni, s többek között több időt tölteni a családjával.
A verseny 11:35-kor rajtol, várható beérkezés negyed öt és háromnegyed öt között.
Kapcsolódó:
Omloop Het Nieuwsblad 2018 - útvonal
Omloop Het Nieuwsblad 2018 - rajtlista